Mindenre képes

Az új nyomógépet dupla nyomómű helyett csak egy hagyományos nyomóművel szereljük fel, és mellé külön offline gépet állítsunk be az UV-lakkal történő felületnemesítéshez? – A Hibis 104 típusú rotációs flexo- és szitanyomógép telepítése óta a Bastian-Druck az offline felületnemesítésbe apait-anyait belead.

 

„Akármelyik oldalról is vizsgáljuk meg döntésünket a felületnemesítésre használt csúcsteljesítményű gépünk beszerzéséről – egyértelmű volt” – tekint vissza a Trier melletti Föhrenben székelő Nikolaus Bastian Druck und Verlag GmbH gyártásvezetője, Gerrit Schneider. Ennek megfelelően a jó hírű nyomda, ahol jelenleg kb. 130 munkatárs dolgozik, az új hatszínű nyomógépénél nem tartott igényt a dupla lakkozóműre, hanem helyette a svájci Steinemann Technology rotációs, csúcsteljesítményű Hibis 104 flexo- és szitanyomógépét állította rendszerbe.

 

Azóta igényes vevői – többek között számtalan borászat bel- és külföldön, cukrászdák, pénzügyi cégek, ipari üzemek és állami kancelláriák – nyomdatermékeinek felületnemesítésében a cég teljesen új minőségi szintet ért el, miközben a megvalósítható speciális hatások tekintetében sosem látott rugalmasságot kínál. Az új gép mindkettőt főleg két tényezőnek köszönheti: egyrészt a nagyon vastag lakkfelvitelt (akár 150 g/m2-ig), ami számos speciális hatás és a legnagyobb fényességértékek megvalósításának alapvető előfeltétele; másrészt a flexo- és szitanyomó nyomóművei által biztosított két különböző nyomtatási technológiát kombinálja.

 

Ráadásul a Bastian-Druck ezt a speciális gépet úgy szereltette fel, hogy UV-lakkokon túl még diszperziós lakkokat is fel tudjon dolgozni. Ezért ma a nyomda rendelkezik azzal az elegáns lehetősséggel, hogy bronzozott nyomatokat tud felületnemesíteni, mint pl. borcímkéket és nagy értékű csomagolásokat, valamint főleg élelmiszercsomagolásoknál vevői igény esetén környezetbarát diszperziós lakkokat is a lehető legjobb eredménnyel tud a nyomatra felhordani. A nyomda lényegében a flexo/UV, flexo/diszperziós és szita/UV variációk közül választhat.

 


A Bastian-Druck ma már gyakorlatilag a lehetséges speciális hatások teljes skáláját képes kínálni. A képen a marketingért felelős Beate Rossbach és Karl-Heinz Kessel ügyvezető.

 

Az aktív marketingtevékenység hordja szét az üzenetet a piacon

Az ügyfelek lelkesednek a Bastian-Druck által biztosított optikai és tapintási hatásokért. „A relief- és érintőlakkoktól kezdve, a csillogó, gyöngyházfényű, termokróm és illatos lakkokon keresztül, egészen a kaparós és fluoreszkáló lakkokig – mára gyakorlatilag szinte a speciális hatások teljes skáláját meg tudjuk csinálni” – foglalja össze az első tapasztalatokat Beate Rossbach.
Miközben a cég a szitanyomással éppenséggel teljesen szűz területre merészkedett, mára ez szinte már a múlt ködébe vész. „Néhány hónap alatt rengeteg tudást halmoztunk fel, amivel most már célzottan keressük meg ügyfeleinket – főleg a potenciális új ügyfeleket” – hangsúlyozza a marketingvezető. Bár szerinte már csak a piacon elérhető lakkok sokasága miatt sem lesz sose igazán vége a tanulási folyamatnak. Ezen kívül a Steinemann Technology folyamatosan halad előre a műszaki fejlesztés területén, ami újabb és újabb lehetőségeket biztosít, amiket újra és újra fel kell fedezni.

 

Az eddigi marketingtevékenység csúcspontja az volt, amikor a nyomda a német média előállítók szakmai szövetségével (Fachverband Medienproduktioner) együttműködésben rendezett üzlethelyiségeiben egy „dizájner fórumot”, hogy a régió és régión kívüli kreatív szegmensből érkező résztvevőket a csúcsteljesítményű felületnemesítés lehetőségeivel konkrét gyakorlati példákon keresztül ismertesse meg. Bizonyos ívekre egyszerre több különböző lakkot is felvittek, hogy különösen feltűnő eredményeket érjenek el. „A reklámanyagok speciális hatásokkal történő csúcsminőségű felülnemesítése kreativitást igényel. És többe is kerül, mint a hagyományos gyártási eljárás. Ezzel a nagyobb ráfordítással szemben azonban az értékesítési helyen általában a potenciális vásárlók egészen más érzékelése áll, ha nemesített nyomatokról van szó. Ez az érzékelés pedig bizonyítottan hatással van a vásárlási magatartásra” – vázolja fel a csúcsminőségű nemesítés előnyös lehetőségeit Rüdiger Maaß, a szakmai szövetség ügyvezetője. Milyen előnye származik az ügyfélnek az inline nemesített reklámanyagokból, mint pl. a csomagolásokból, ha ezek a pultnál senkinek sem tűnnek fel?

 

Az „egy kép többet mond ezer szónál” mondáshoz tartva magát a Bastian-Druck dizájnerek, reklámügynökségek és többek között az ipar, a kereskedelem, a kiadók vagy a szolgáltatási és turisztikai szektor nyomatvásárlói számára mintamappát állított össze, amivel a cég a csúcsminőségű felületnemesítés jelenlegi lehetőségeinek teljes skáláját mutathatja be. Az üzenet egyszerű: a csúcsminőségű felületnemesítés nem szab határt a kreativitásnak. Azon kívül fontos műszaki háttér-információkat is tartalmaz a gyártásról. Beate Rossbach szerint: „Fontos volt számunkra, hogy ügyfeleinknek kifejező döntési alapot adjunk a kezébe, és ezáltal mutassunk nekik utat a csúcsminőségű felületnemesítés felé.”

 

Jelentős árelőny
Az offline gép gazdaságossága szempontjából is teljesültek a nyomda várakozásai? „A számításaink itt is beváltak” – vonja meg az elmúlt hónapok első mérleget a Bastian-Druck ügyvezetője, Karl-Heinz Kessel.
„Egyrészt az új hatszínű nyomógépünket kompromisszumok nélkül, maximális 18000 ív/óra teljesítményen tudjuk járatni. Ez nem lenne lehetséges, ha nyomtatási termünkben nem búcsúzunk volna el a dupla nyomóműtől.” Az újra-befektetési projekt keretében végzett elemzések egyértelműen megmutatták, hogy a cég az eddigi hatszínű, dupla nyomóműves nyomógép kapacitását túl gyakran nem tudta volna optimálisan kihasználni. Mert attól függően, hogy a nyomda korábban melyik nemesítési hatást akarta megvalósítani, a gép teljesítményét jelentősen csökkentenie kellett. „A magas gépóraköltséget tekintve ez nem olcsó mulatság” – tekint vissza Kessel. Manapság ez az eljárás már csak azért sem kerülhetne szóba, mert a cég az új nyomógép nagyobb gyártási teljesítményét arra is ki tudta használni, hogy csökkentse összes nyomóművének számát.

 

 

Ettől eltekintve a dupla nyomóművel való felületnemesítéskor előfordulhatott az is, hogy főleg a formalakkozásokkor az eredmény nem olyan volt, mint amit reméltek. Gerrit Schneider véleménye szerint: „Dupla nyomóműves gyártáskor általában több anyagot kombinálunk rövid idő alatt. Ilyenkor esetenként csak órákkal később láthattuk, hogy milyen hatást hoztak létre ezek a kombinációk.” Például visszaszáradásos hatás esetén (Draw-back effekt) így csak az a lehetőség maradt, hogy a megfelelő munkafelületet egy második menetben felüllakkozzuk.

 

Másképp kifejezve: a drága hatszínű nyomógépet ilyen esetekben offline gépként kellett felületnemesítésre használni, olyan költségen, amit az ügyfél felé persze nem lehet kiszámlázni. Offline felületnemesítéskor az ilyen problémák gyakorlatilag kizártak, mivel az ív nyomása és nemesítése között eltelik bizonyos idő. Így a csúcsminőségű felületnemesítésre szánt nyomatokat ma a nyomógépben először hagyományos ofszet színekkel, majd a nyomóműben alapozóval nyomják meg. A többit később elintézi a Hibis 104.
„A hosszú felszerelési idők is elmaradtak közben, amelyek a dupla nyomómű esetén korábban elkerülhetetlenek voltak” – emeli ki Schneider a nyomda teljes gyártási folyamatában kialakult jobb gazdaságosság egy másik vonatkozását. Az új gép felszerelési ideje jóval rövidebb. Sőt, az új gépnél az óraköltségek is teljesen más nagyságrendben mozognak, a jelentősen kisebb befektetési költségeknek köszönhetően.

 

A gazdaságosság együtt jár a gyártás minőségével és a rugalmassággal

 

Ezek olyan tényezők, amit a Bastian-Drucknál a nyomdaipar kemény piaci versenye láttán nagyon nagyra értékelnek – főleg miután a kiváló gazdaságosság egyidejűleg magas gyártási minőséggel és rugalmassággal is együtt jár.

 


A Nikolaus Bastian Druck und Verlag GmbH több, mint 100 éves történetre tekinthet vissza

 

Legtöbbször szitanyomás
A Hibis 104-nél mikor melyik nyomtatási eljárást használják? „A speciális hatásokkal járó formalakkozásokat magas lakkfelviteli igényük miatt szitanyomással visszük fel. Relieflakkozásokat például csak így lehet megvalósítani. Teljes felületeket viszont általában flexonyomógépekkel lakkozunk meg – bár ez szitanyomógéppel is lehetséges lenne, de gazdaságossági szempontból értelmetlen lenne” – határolja el nagyjából egymástól a két nyomtatási eljárást Beate Rossbach.

 

A flexomű esetében a lakkfelviteli mennyiség normál esetben 5 és 7 g/m2 között van. „De már csupán 3,5 g/m2-es lakkfelviteli mennyiséggel is értünk el 90 fényes pontot” – mutatja be Gerrit Schneider a gép sokoldalúságát. A szitanyomó lakkfelvitele viszont 11-12 g/m2-nél kezdődik. „Attól függ, hogy az ügyfeleink hogyan akarják felhasználni a nemesített nyomdatermékeket, és ehhez milyen hatásokra van szükségük. Manapság gyakorlatilag bármire képesek vagyunk” – egészíti ki Rossbach.

 

Jelenleg a legtöbb nemesítési munkát szitanyomással készítik. A példányszám legtöbbször 10000 nyomat alatt van. Főleg a csomagolás területén látszik esély arra, hogy jóval nagyobb példányszámokat is el lehet érni.

 

„Miután felfigyeltünk a Hibis 104-re, és láttuk az első konkrét mintákat, elkezdtünk behatóbban foglalkozni a géppel. Hamar rájöttünk, hogy a piacon jelenleg nincs ehhez hasonló gép – és általa mi, legalábbis a régiónkban, egyedi helyzetbe kerülhetünk a piacon” – eleveníti fel Karl-Heinz Kessel az újra-befektetéskor lefolytatott döntési folyamatot. És ez a piac szemmel láthatóan megélénkült, amióta a Bastian-Druck a speciális hatásokkal történő offline felületnemesítés lehetőségeit a piac felé kommunikálja.

 

Forrás: www.semigent.hu