Szerző: Papp Ádám - Hungarian Adobe User’s Group
Megjelent: magyar nyomdaipar 2013 című kiadványban
Mindegy hogy egy szabadúszó grafikust, vagy egy grafikai stúdiót keresünk az elképzeléseink megvalósításához, a legfontosabb, hogy tájékozódjunk, és mérjük fel a lehetőségeket. Ha tisztában vagyunk azzal, hogy pontosan mire/ mikre van szükségünk (logó, weboldal, szórólap, stb.) akkor először nézzünk szét az interneten, hogy a különböző kreatív tartalmakat milyen áron szoktak elkészíteni.
Sajnos elég nagy szórással lehet találkozni, ami a szakma hígulását eredményezni, viszont egy dolgot mindenképp tudni kell.
Ha profi munkát szeretnénk kapni, akkor az pénzbe, sok pénzbe fog kerülni. Vegyünk egy példát. Tételezzük fel hogy egy weboldalt szeretnénk.
Egy weboldal számos elemből, komponensből állhat, mégis ez csak egy kis része az árképzésnek. Gondoljunk csak bele, hogy egy jó, a webes szabványoknak is megfelelő weboldal elkészítéséhez mennyi szaktudásra, tapasztalatra, az ügyféllel együtt végzett tervezésre, a szükséges szoftverek meglétére és még sorolhatnánk hogy mennyi mindenre van szükség. Így például - a weboldal példánál maradva - ha 20 - 30.000 forintért látunk weboldal készítést, akkor ott valami gond lesz, ne válasszunk ilyet.
Nézzük milyen tényezők segíthetnek a megfelelő grafikus, grafikai stúdió kiválasztásában.
1. Portfólió
Egy jó grafikusnak, grafikai stúdiónak rendelkeznie kell portfólióval. Ebben vagy ezekben a portfóliókban lehet megtalálni a korábbi munkáikat, melyek nagyrészt tükrözni fogják a munkájukhoz való hozzáállásukat, a szakmai tudásukat, és természetesen a munkájuk minőségét is. Azért írom, hogy nagyrészt, mert az ügyfél igényeihez mindig igazodni kell, ami nem minden esetben olyan elképzelés vagy megvalósítás, amit az adott grafikus vagy grafikai stúdió elképzelt. Az is elképzelhető hogy a teljes munkának csak egy részét csinálták, ezért erre mindig kérdezzünk rá. A portfólió állhat online munkákból, és offline munkákból is, ezek lehet hogy külön, kézzel foghatóan is megtekinthetők.
Célszerű minél több munkát megtekinteni, hogy látható legyen, mennyire szerteágazóan tudnak dolgozni. Léteznek olyan portfóliók is, amik egyben esettanulmányok, azaz elolvashatjuk hogy mi volt a projekt célja, azt hogy valósították meg, felmerültek-e gondok, azokat hogy kezelték, stb. Ha a munkák stílusa egyezik az elképzeléssel, akkor jó helyen járunk, ha nem, akkor keressünk más grafikust, grafikai stúdiót.
2. Szakmai tapasztalat, képzettség
A grafikusoknak jó a vizuális képzelőerejük, és az ebből jövő megvalósítási képességük. Az hogy valakiből hogyan lesz grafikus, sok mindenen múlhat. Ha az alapképesség és affinitás megvan, akkor a többségük elvégez valamilyen grafikai, képzőművészeti iskolát, aminek a végén megkapja az ilyen irányú képesítését. Viszont vannak olyanok is, akik nem végeznek el ilyen iskolát, hanem egyből dolgoznak és a munkákból adódóan fejlődnek. Ebben a szakmában nincs olyan hogy az egyik jobb megoldás mint a másik, hiszen itt csak a munka minősége dönt. E mellett indulhat grafikai versenyen, felkérhetik zsűrizésre, elvégezhet különféle szakirányú szoftver vizsgákat (pl.: Adobe Certified Expert) stb. amivel tovább bővítheti a szakmai megítélését, hírnevét. Ha ilyen grafikussal vagy ilyen grafikusokból álló grafikai stúdióval találkozunk, akkor biztosan jó kezekbe kerülünk.
3. Sokrétű szolgáltatások
A grafikai stúdió és a grafikus között az tud a különbség lenni, hogy egy stúdió teljesebb körül szolgáltatást tud nyújtani. Attól függően hogy mire van szükség, webes területen és nyomdai területen is tud segíteni, vagy akár az alkalmazások fejlesztésében is tud megoldást kínálni házon belül. Egy grafikus is tud segíteni, de nem “házon” belül, hanem lehetnek olyan partnerei, akiken keresztül tudja ezeket megvalósítani. Mindkét lehetőség jó, viszont itt már az ár fog dönteni. Egy grafikai stúdió vélhetőleg jobb kedvezményt tud adni egy nagyobb, összetettebb megrendelés esetén, mint egy grafikus. Azt válasszuk, aki a számunkra legjobb megoldást kínálja, a legjobb áron, a legjobb minőségben.
4. Árazás
Óvakodjunk a nagyon alacsony és a nagyon, irreálisan magas áraktól. Az alacsony árral az a gond, hogy nem jó minőségű végeredményt kaphatunk, vagy hogy az adott grafikus nem tud sokáig a pályán maradni, ami cserbenhagyást is eredményezhet. A túl magas ár sem nyerő, hiszen ha tisztában vagyunk a nagyjábóli árakkal, akkor már lehúzásnak érezhetjük az egészet, és az ilyen mentalitású grafikussal, grafikai stúdióval ne dolgozzunk. Azt már említettem hogy az ár milyen tényezőkből tevődhet össze. A szakmai tudás fontos tényező.
E mellett ott van még az is hogy azoknak a szoftvereknek az ára, amikkel dolgoznak, meg kell térülni. Természetesen nem az első munkán, de 0,5 - 1 év alatt biztosan, mert körülbelül ennyi időnként jelennek meg az új verziók. Egy-egy grafikai szoftver vagy szoftvercsomag ára a 100.000 Ft-tól egészen 1 millió forintig terjedhet. Az okostelefonokra/tabletekre való tervezésénél a programozás ára is szóba jön, és amit sosem lehet kihagyni, az maga a projekt bonyolultsága. Minél egyedibb, összetettebb a feladat, annál több a munka vele, ezért drágább is. Google a jó barátunk, mindig tájékozódjunk hogy az, amit meg szeretnék valósítani, milyen árakon található meg.
5. Szerződés, számla
Ez az egész folyamat kihagyhatatlan és legfontosabb része. A szerződés védi a megbízót és védi a kivitelezőt egyaránt. Ebben kell rögzíteni minden feltételt, minden elvégzendő feladatot, és az ár is ebben kerül rögzítésre. A későbbi viták elkerülése érdekében is hasznos tud lenni. A számlát pedig nem is kell magyarázni, jogszabályi előírás, és el is számolható. Ne bízzunk meg egyetlen egy grafikust vagy grafika stúdiót se, aki nem ad számlát a munkájáról, és nem köt szerződést az egészről.
Mindezek mellett ha még a kommunikáció is összhangban van köztünk, mint megbízó és a kivitelező között és a felmerülő problémákat is zökkenő mentesen tudjuk megoldani, akkor biztosak lehetünk benne hogy jó grafikust vagy grafikai stúdiót választottunk.