Mik a grafikai tervezés lépései?

Szerző: Papp Ádám - Hungarian Adobe User’s Group

Megjelent: magyar nyomdaipar 2013 című kiadványban

 

A grafikai tervezés egy kreatív folyamat. Mindegy, hogy egy weboldal grafikai tervét készítjük el, vagy egy névjegykártyájét, vagy akár egy alkalmazásét, az első ponttól kezdve az utolsóig izgalmas.

Egy átgondolt grafikai terv elkészítéséhez szükséges az informálódás, illetve egyfajta kutatómunka, hogy az adott feladatot a legprofibban, a legszakszerűbben, és nem utolsó sorban, hogy az ügyfél számára olyan módon készüljön el, ami üzletet termel számára.

 

Ehhez a folyamathoz pedig idő kell, és mint tudjuk, az idő pénz. Mindegy, hogy egy szabadúszó grafikust vagy egy grafikai stúdiót keresünk fel, a grafikai tervezés folyamatai nagyjából megegyeznek. Elképzelhető hogy néhány ponton eltérés van, de alapvetően a folyamatot 3 lépésre lehet lebontani, az utána való lépések a grafika típusán fognak múlni.

 

Hiszen gondoljunk csak bele, nem mindegy hogy a grafika egy szórólaphoz készül, melynél az utolsó lépés a nyomdai gyártás lesz, vagy egy weboldal, aminél fel kell majd darabolni a grafikát, vagy esetleg egy okostelefon/tablet alkalmazáshoz.

 

1. A brief - információgyűjtés, elképzelés összegzés

Az első lépéskor - amikor az ügyfél és a grafikus találkozik - jön létre az úgynevezett brief. Ez lényegében nem más, mint egy lista, mely tartalmazza az ügyfél minden egyes elképzelését, ötletét és elvárást a leendő grafikát illetően. Ilyenkor tisztázódik hogy mekkora a projektre szánt pénzügyi keret, milyen határidők vannak, van-e már az ügyfél cégének meglévő arculati kézikönyve (amiben elő van írva a megjelenés a színeket, betűtípusokat, logókat, képeket, stb. illetően) vagy nincs.

 

Ha nincs, akkor van-e erre vonatkozó elképzelése, vagy ezt is a grafikusra bízza. Ki a célcsoport, milyen online és/vagy offline felületeken fog megjelenni a grafika, ehhez milyen képi anyagok vannak, ezeknek mekkora a felbontása és most már az is fontos tényező hogy okostelefonokra/tabletekre is optimalizálni kell-e a grafikát.

 

Ezen információk alapján a grafikus kutatómunkába kezd, megnézi a lehetőségeket, közben már elkezd gondolkozni a megvalósításon, anyagokat gyűjt. Ez a folyamat beletelhet 1-3 napba is akár, függően a feladat bonyolultságától.

 

2. Grafikai tervezés - vázlatok, látványtervek készítése

Miután minden információ és eszköz a grafikus kezében van, jöhet a grafikai tervezés. Ilyenkor először vázlatok, látványtervek készülnek. Ennél a pontnál álljunk meg egy kicsit. Itt két típusú grafikust különböztetnék meg. Az egyik aki először papírra rajzolja fel - felskicceli - az elképzelt grafikai látványtervet, majd ezután a grafikai szoftverben fejezi be. A másik típus az aki már elsőre is a grafikai szoftverben kezdi meg a munkát. Itt is van már egy új tervezési folyamat.
Léteznek már olyan tablet alkalmazások, amikkel elvégezhető a vázlat megtervezése, melyet a célszoftver felismer, és azt alapul véve, arra dolgozva lehet befejezni a munkát. Egyik folyamat sem jobb vagy rosszabb a másiknál, ez csupán megszokás kérdése.

 

Alapvetően több látványtervet célszerű elkészíteni, hogy az ügyfél választani tudjon. Amikor a grafikus prezentálja az elképzeléseket, mindig el kell mondani hogy mit miért úgy oldott meg ahogy, hiszen az ügyfelek többsége nincs tisztában a technikai részletekkel. Ezért is fontos a folyamatos kapcsolattartás az ügyféllel, hogy egyrészt ne legyen felesleges munka, másrészt hogy ha az első megbeszélésnél véletlenül kimaradt valami, akkor az még most kiderüljön. A több látványterv még a grafikus számára is jól jöhet, mert elképzelhető hogy az ügyfél az egyik látványtervben látott megoldást szeretné alkalmazni a másik látványtervben.

 

A folyamat előrehaladtával már a látványterv is “ruhát” ölt, bekerülnek a képek, szövegek, információs panelek. Itt még kis felbontású képeket használ a grafikus, de a végleges grafika elkészítésénél már a normál felbontásra lesz szükség. Itt jegyezném meg - ahogy az első pontban is említettem már - hogy képek felbontása mindig probléma szokott lenni, ugyanis a végkimenet miatt nem mindegy, hogy elég egy 72 dpi-s (dpi - dot per inch) kép, például online felületre, vagy nagyobb, 300 dpi-s képre van szükség, például nyomdai kivitelezéshez. A pontos szöveg anyag megléte is fontos, hiszen a grafikusnak nem feladata a szöveg ellenőrzése.

 

Miután az ügyfél elfogadta a látványtervet, jöhet a végleges grafika elkészítése.

 

3. Artwork készítés - a végleges grafika elkészítése

Itt már az elfogadott látványterv alapján készül el a végleges grafika a grafikai szoftver segítségével. Ha elkészült, akkor egy a monitoron ellenőrizhető kész grafikát kapunk, amit soft proofnak nevezünk. Ebből igény szerint készíthető digitális proof, mely a végterméket előzetesen bemutató nyomtatás. Ezen ellenőrizhető a tartalom, és a szín, mely az utólagos eltérések, és tévedések kérdésének tisztázására is használható. A digitális proofot csak offline esetben célszerű igénybe venni (szórólap, névjegykártya, könyv, stb.), hiszen az online felületen máshogy, más színben jelenik meg a grafika, illetve nincs is értelme, hiszen azt már látni a soft proof esetében is. Ha a soft proof is és/vagy a digitális proof is rendben van, egyezik a grafikus által megvalósított látvánnyal, és az ügyfél is elfogadta, akkor jöhet a gyártási folyamat.

 

4. Gyártási folyamat - a kész grafika legyártása

 

A gyártási folyamatot szét kell bontani 3 területre. Jelenleg ez az a három terület, aminél felhasználódik a grafikai anyag.

 

Nyomdai kivitelezés

Ha a grafikai anyagot offline területre szánják, tehát például szórólap, plakát, névjegykártya, könyv vagy meghívó lesz belőle, akkor a grafikusnak nyomdakész formátumban kell elküldeni a teljes grafikai anyagot a nyomda számára. Ez általában PDF (Portable Document Format) file, de lehet PS (Post Script) file is. Az esetek többségében vágójelezett (vágójel - a vágott méreten kívül elhelyezett jelzés, mely a nyomda számára mutatja a vágás méretét), kifutóval (kifutó - nyomtatott tartalom, mely tovább terjed az oldal vágott méreténél) rendelkező PDF filet kérnek a nyomdák.

A kifutó általában 5 mm szokott lenni, de ez esetenként eltérő lehet. Kérésre a nyomda is készíthet egy digitális proofot, melyet az ügyfél és a grafikus együtt ellenőrizhet még utoljára, de ilyenkor már nem szokott gond lenni. Vagy azért mert a grafikus megfelelő filet küld a nyomda számára, vagy azért mert ha bármi gond is lenne, akkor a nyomda szokta értesíteni a grafikust hogy még mit javítson. Ez nem tartalmi, hanem technikai javítás. Ennek a folyamatnak a végén kész a megálmodott, megtervezett és kivitelezett grafikai anyag, és vélhetőleg mindegyik fél elégedett lesz a végeredménnyel.

 

Webdesign

Ha a grafikai anyag végfelhasználása az online terület lesz, mondjuk egy weboldal, akkor az elfogadott grafikát a grafikus elkészíti a weboldalt készítő számára. Ez azt jelenti, hogy a webfejlesztő vagy webprogramozó által megadott paraméterek szerint feldarabolja a grafikát, és külön fileonként elküldi azt. A fejlesztők ilyenkor van hogy elkérik a forrás filet (forrás file - az a szerkesztető, módosítható file amiben a grafikus dolgozik. Ez a file az adott grafikai szoftverrel menthető ki.) is. Itt az eredmény is jól látható lesz, hiszen a weboldal elkészül, és működik.

 

Okostelefon / tablet alkalmazás

Ez a terület egyre nagyobb igény a piacon, a grafikusoknak már nem csak offline és online felületre kell tervezniük, hanem már a minden napjainkban megtalálható okos eszközökre is. A különböző rendszerek (iOS, Android, Windows Phone), különböző grafikai elemeket kívánnak meg. Így a grafikusnak itt is - ahogy a webdesign esetében is - fel kell darabolnia a grafikát, hiszen külön lesznek kezelve a gombok, a háttérképek, az ikonok, logók és az egyéb grafikai elemek. Itt is van egy fejlesztő, aki megadja a grafikus számára hogy milyen méretben és file formátumban szeretné megkapni a grafikát, amit majd Ő összeilleszt az adott alkalmazással. Az végeredmény itt is azonnal megtapasztalható lesz, hiszen az alkalmazás elkészül, és vélhetően a grafika is hozzájárul majd a sikerhez.

 

Egy új terület is kibontakozóban van, ez pedig az okos tv-k területe.

Már több gyártó is gyárt okos televíziókat, melyen alkalmazások futnak, és természetesen ezek is grafikai tervezést igényelnek.

 

A grafikai tervezés tehát valóban egy kreatív folyamat, melyben sok az izgalom, és persze a fejtörés is, nem beszélve a közben felmerülő gondokról, mert az mindig szokott lenni.