Plakátnyomtatás bármekkora méretben

Plakátnyomtatás bármekkora méretben

Szerző: Horváth Mihály okl. nyomdamérnök / Regiszter Plakát Nyomda Kft.
Megjelent: magyar nyomdaipar 2013 című kiadványban

 

A számítástechnika robbanásszerű fejlődése a legutóbbi 30 évben óriási minőségi változást hozott a nyomdaiparban is, de ezen belül a legnagyobb változás a nyomatok méretkorlátjainak megszűnését hozta magával. A marketing célú plakátok az 1860-as években jelentek meg Németországban és az USA-ban. Igazából azonban a II. világháborút követően kezdett hatalmas méreteket ölteni a plakátok elterjedése a termékek agresszív eladási szokása miatt. Magyarországon igazából az utóbbi 30-40 évre tehető a plakátreklám, azaz a reklámplakát megjelenése...

 

Az 1970-es években a plakátméret honi jellemző maximuma a B/1-es (70x100 cm) méret volt, mert ekkora méretet voltak képesek nyomtatni a hazai négyszínnyomó ofszetgépek. Időközönként ugyan megjelentek ettől a mérettől nagyobb A/0-ás plakátok is de akkoriban ezt a méretet csak 2 színnyomó gépekkel tudták előállítani, az meg körülményes volt.
A rendszerváltás után (1990) a magánnyomdák megalakulása hozott jelentős változást a hazai plakátméret növekedésében, ugyanis az ekkor alakult Regiszter Plakát Nyomda üzembe helyezett egy A/0-ás méretű 4 színnyomó ofszetgépet, elsősorban a plakátnyomtatás piaci szegmensét megcélozva. Ezekben az időkben a politikai változás, a magánosítás a kapitalizmus kialakulása óriási gazdasági pezsgést, konjunktúrát is hozott magával.

 

Marketing szempontból már nem volt elég a plakátoszlopokon megjelenő B/1-es illetve A/0-ás plakátok mérete, megjelentek a 2 nm-es Citylight plakátok illetve a 12 nm-es óriásplakátok. Ezeket a nagyformátumú plakátokat kis példányszámban gazdaságosan A/0-ás ofszetgéppel már nem lehetett előállítani. A plakátok méretnövekedésének igényére nyomdatechnológiailag a szitanyomtatás adta meg a választ. Hosszas kísérletezések után a nagyformátumú plakátnyomtatás szitanyomtatással való hazai kivitelezésében a Kajtár illetve a Regiszter Plakát Nyomda lépett először. Ekkor jelentek meg az egy papírívre nyomtatott Citylight plakátok illetve a 6 szegmenses Óriásplakátok. A szitanyomtatással készült plakátok a mai napig verhetetlenek színgazdagságukkal, színerejükkel és időjárás állóságukkal.



A szitanyomtatással különleges színeket, fémfestéket vagy fény visszaverő vagy fluoreszcens lakk-effekteket is felvihetünk a papírra, így téve különlegessé az óriásplakátokat. A fejlődés nem állt meg a plakátméretek növekedésében sem.... A XXI.század piacának felgyorsult marketingkommunikációs tevékenysége megköveteli a plakátok korlátok nélküli előállítását. A számítástechnika fejlődése lehetővé tette a méret és példányszámkorlátok nélküli plakátok megjelenését.

 

Megjelent a digitális nyomdatechnika. A digitális nyomtatás megváltoztatta a grafika világát. Óriási változást okozott a nyomtatott kommunikációban a munkaerő, a szaktudás és a nyomda fogalmaiban, létrehozva új nyomdai szolgáltatókat, akik az új munkafolyamatokra, szakismeretre nyitottak. A digitális nyomtatás egyik legfontosabb eleme, hogy kiiktat egy sor hagyományos technológiai műveletet, mint például a nyomóforma készítés, ezáltal rendkívül alacsony áron képes egy nyomatot előállítani.

 

A hazai piacon a digitális nyomdatechnológia megjelenésében az OSG illetve a Regiszter Plakát Nyomda jár élen. A digitális technológiával nyomtatott gigant méretű plakátok már nem elsősorban papírra nyomtatódnak, hanem valamilyen PVC anyagra ami lehet molinó vagy háló. Ezen új nyomathordozók megjelenése megváltoztatta a plakátok kihelyezési módszereit is, mert már nem ragasztva vannak hanem elsősorban az épületek homlokzatára vannak kifeszítve.

 

Konklúzióm az, hogy a reklámplakát mérete nyomtatás-technológiai szempontból határtalan, csak a kihelyezésre szolgáló épület mérete szab határt. Azt láthatjuk, hogy a környezetvédelem, az elektronikus média illetve a közterületi fényreklámok a reklám óriási részesedését vették el a nyomdaipartól, egyedül a digitális nyomdatechnikával gyorsan és olcsón előállított gigant méretű plakátmolinók állják a sarat a reklámgyártás kegyetlen versenyében.